Privacy en kwaliteitswaarborging
Als GZ-psycholoog heb ik mij te houden aan de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). De WGBO regelt de relatie tussen cliënt en zorgverlener. Tevens is de beroepscode van het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) leidend voor het bieden van adequate zorg.
Daarnaast heb ik een beroepsgeheim en mag ik alleen informatie met andere zorgverleners delen met jouw schriftelijke toestemming. In zeer bijzondere omstandigheden (bijv. in situaties waarbij er sprake is van acuut gevaar voor cliënt, psycholoog of anderen) kan het beroepsgeheim doorbroken worden.
Als GZ-psycholoog ben ik verplicht een dossier van de behandeling bij te houden. Vanaf 2020 moet een dossier minstens 20 jaar bewaard worden. Klik hier voor meer informatie over jouw rechten aangaande het behandeldossier.
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). Ook ik heb mij te houden aan deze nieuwe wet- en regelgeving te houden. In het privacyreglement wordt beschreven hoe jouw persoonsgegevens verwerkt en beschermd worden. Klik hier voor het privacyreglement van 1nP.
Vanaf 2017 is het Model Kwaliteitsstatuut GGZ van kracht. Dit statuut maakt de zorg voor cliënten inzichtelijk en toetsbaar. Lees hier meer over wat het Kwaliteitsstatuut inhoudt. Klik hier voor het Kwaliteitsstatuut van Stichting 1nP. Daarnaast vind je hier het Kwaliteitsstatuut van Psychologiepraktijk C. Peters.
Als je een klacht hebt dien je die in eerste instantie met mij te bespreken. Als dit niet het gewenste resultaat oplevert kun je een officiële klacht indienen. Ik ben aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling psychologische zorg Wkkgz die opgezet is vanuit het NIP. Mogelijke klachten kan je indienen bij Klacht en Company door het klachtenformulier in te vullen en deze op te sturen naar nip@klachtencompany.nl. Klik hier om het klachten- en geschillenreglement van het NIP te bekijken. Voor de klachtenprocedure van Stichting 1nP, klik hier.